„Zvyknout si na náročnou práci v letectví nebylo snadné, ale stálo to za to.“Barbora Leon NazarioInženýrka dodavatelské kvality

Barbora se dříve zabývala kontrolou kvality v automobilovém průmyslu a nyní pracuje jako Quality Analyst v Aeru. Na její současné pozici ji nejvíce překvapil rozdíl mezi nároky automobilového a leteckého průmyslu. Práci v letectví považuje za náročnější, ale také zajímavější.

rozhovor-nazario-big.jpg

Barboro, řeknete nám, na jaké pozici u nás působíte?

Do Aera jsem nastoupila v dubnu 2015 a působím na pozici Quality analyst. Mou pracovní náplní jsou analýzy a nápravná opatření, nastavování procesů za pomoci nástrojů kvality, jako je FMEA či Control Plan, školení FOD a jeho následná implementace. Kvalitu kontroluji pro program CSeries, kde vyrábíme náběžnou hranu křídla pro společnost Bombardier. Také často jednám se zákazníkem.

Co vnímáte jako největší benefit práce na této pozici v Aeru?

Dříve jsem pracovala v automobilovém průmyslu, kde se jednalo převážně o tzv. kvalitu pohledovou, ale zde se jedná o kvalitu technickou. Musíte rozumět všem procesům, které tu probíhají. Musíte umět číst výkresy, rozumět modelům a podobně. Je to spíše o technické stránce věci než o kvalitě pohledové, na kterou jsem byla zvyklá. Proto jsem se musela více zaměřit na technologii, a v tomto směru se vzdělávat. Rozhodně to není stereotypní práce.

V čem vidíte největší rozdíl mezi výrobou v automobilovém a v leteckém průmyslu?

Největší rozdíl je ten, že v letectví nelze použít standardy z automobilového průmyslu, protože letecká výroba je velmi specifické odvětví, kde musí pracovat profesionálové a každý z nich musí 100% znát svou práci. Z mého pohledu je toho velice málo, co lze plně aplikovat z kvality z automotive.

Letectví je vnímáno jako mužská záležitost. Jak se cítíte vy jako žena v tomto prostředí?

Teď už dobře, ačkoliv začátky byly obtížné. Především pro mě jako pro ženu na technické pozici – ano, i kvalita je technická záležitost. Prvních několik měsíců jsem si připadala, jako kdybych nikdy předtím nepracovala v kvalitě ani s technologií a „chlapi“ mě tady moc nebrali. Kolegové, kteří tu vyrostli, jsou opravdovými odborníky na svou profesi, docela jsem tady trpěla (smích). Musela jsem se hodně snažit a prosazovat se mezi těmi všemi zkušenými leteckými mechaniky, technology, analytiky kvality… Moje předchozí zkušenosti byly bohaté, ale v letectví mi nestačily. Nakonec jsem se zde chytila, alespoň si to myslím, a kolegové mužského pohlaví se mnou teď rádi a odborně probírají technické záležitosti a dokonce mne nechají se k věcem i vyjádřit :-)

Co byste doporučila lidem, kteří by u nás chtěli pracovat? Na co se připravit a co očekávat?

Je nutné se připravit na spoustu práce. Ačkoliv je Aero velice vyspělou firmou, některé procesy nejsou nastaveny dokonale a je tu prostor pro zlepšení. Což může být samozřejmě skvělou příležitostí pro ty, kteří by měli zájem o výzvy a zlepšování.