„Na Aeru je zajímavá nejen jeho bohatá historie, ale také to, že i dnes dokáže pracovat s největšími hráči na trhu.“Diego Manreza Tomazředitel Business Excellence

Diego se dostal do České republiky nejprve jako zaměstnanec firmy Embraer, se kterou Aero spolupracuje. Když však dostal nabídku práce v naší společnosti, přestěhoval se do Čech i s rodinou. V Aeru zajišťuje setrvalé zlepšování kvality a efektivity jednotlivých procesů.

rozhovor-tomaz-big.jpg

Diego, povězte nám, jaká je Vaše pozice v Aeru?

V Aeru jsem na pozici ředitele Business Excellence a mám na starosti řízení aktivit setrvalého zlepšování, stejně tak jako aktivity, které vedou ke zlepšení naší efektivity jednotlivých procesů. To znamená, že pracujeme lépe a dokážeme vyrobit více se stejným množstvím zdrojů, které máme dnes k dispozici. Konkrétně to znamená zvýšení produktivity a hospodárnosti.

Jak vypadala Vaše cesta z Brazílie k nám do Aera?

Do Čech jsem se dostal už v roce 2012, když jsem byl zaměstnancem společnosti Embraer, abych tu řídil workshop týkající se setrvalého zlepšování. Ten v Aeru školím dodnes v rámci „Kaizen týdnů“. Embraer tuto metodiku používá u svých dodavatelů, protože je vnímá jako širší součást společnosti. To bylo tedy poprvé, co jsem přijel do Česka. V té době hledalo Aero někoho s mými znalostmi a dovednostmi, a proto mi tuto pozici nabídli. Po návratu do Brazílie jsem šel za svou ženou, abych si s ní o tom promluvil – byla to příležitost odejít do Evropy a pracovat tu. Mimochodem Česká republika a Praha patří mezi velmi atraktivní destinace. Dle mého názoru je tomu tak, protože leží v centru Evropy a je to velmi bezpečná země. Životní náklady nejsou vysoké, zdroje a infrastruktura je dobrá, zejména díky dobrému zdravotnictví a veřejné dopravě. Jediným problémem se zdálo počasí. Je zde o něco chladněji než v Brazílii. Hlavní lákadla ale převážila.

Navíc jsem si přál pracovat na vedoucí pozici a mým snem bylo zavádět velké programy týkající se setrvalého zlepšování se zaměřením na transformaci společnosti. To byl jeden z mých cílů – být schopen vést velkou implementaci ve společnosti typu Aera. Vystudoval jsem strojní inženýrství se zaměřením na automobilový průmysl, proto mě přitahovala společnost, jakou je právě Aero. Mimo to, tato firma má bohatou historii co se týče výroby úspěšných strojů. To všechno přispělo k tomu, že jsem se nakonec rozhodl do Čech přestěhovat.

Jak se Vám pracuje s českými kolegy?

Mezi brazilskou a evropskou kulturou jsou rozdíly. Teď nemyslím pouze na Čechy. Když mluvíme o Evropanech, máme tu románské a nerománské země. V těch románských, včetně Brazílie, jsme radostnější, otevřenější a máme ve zvyku mluvit hlasitěji. Jsme také velmi přátelští. Lidé ze zemí, jako Německo, Česká republika nebo Velká Británie, jsou trošku stydliví a odtažití v mezilidských vztazích. Takže vnímám, že Češi jsou jiní než Brazilci, ale chovají se také velmi mile. Na počátku působí odtažitěji, ale když si získáte jejich důvěru, stanou se vám velmi dobrými přáteli.

Česká kultura či mentalita chce mít věci na svém místě. Naopak Brazilci se takto neorientují na detail. Někdy je to dobré, někdy ne. V Brazílii je vysoká úroveň flexibility, ale občas musí všichni dodržovat pravidla, a to může být naše slabé místo.

Přechod do jiné kultury byl zpočátku samozřejmě náročný. Nakonec jsme si ale zvykli. Velkým problémem zůstává čeština.

Učíte se česky?

Ano, ale čeština se učí obtížně, zejména kvůli komplexní gramatice. Pro Brazilce je velmi složitá, protože portugalština se češtině gramaticky nepodobá. Firemním jazykem je angličtina, takže nemám příležitost si svou češtinu procvičit.

V čem vnímáte největší benefity práce pro Aero?

Mám za to, že Aero je na stejné úrovni jako kterákoliv jiná společnost působící v leteckém průmyslu ve smyslu obchodních vztahů, protože dodáváme nejdůležitější OEM na světě – Airbus, Sikorsky atd. To znamená, že nepatříme do „druhé třídy,“ pracujeme s nejpokročilejšími technologiemi. AERO také vyrábí svá vlastní letadla, která musí být na trhu konkurenceschopná. Takže když nastupujete do AERA, nepřicházíte do malé zaostalé firmy, ale do společnosti, která dokáže konkurovat největším leteckým společnostem světa.